Incontinentie klachten

Bij urine- of stressincontinentie verliest u onbedoeld urine wanneer u hoest, lacht, iets optilt of bij inspanning tijdens het sporten. Deze incontinentie klachten komen bij 40% van de Nederlandse vrouwen en 10% van de Nederlandse mannen voor.

Doordat de bekkenbodemspier verslapt, kan men last krijgen van ongewenst urineverlies. Dit heeft tot gevolg dat u steeds vaker naar het toilet gaat. Door deze gewenning moet u nog vaker naar het toilet. Dit kleine ongemak kan een negatieve invloed hebben op uw sociaal leven omdat u zich onzekerder gaat voelen.

Deze klachten komen vaak voor wanneer men wat ouder is, na een zwangerschap of na problemen met de prostaat.

Wat kan de oefentherapeut voor u betekenen?

De oefentherapeut bespreekt met u de werking van de blaas- en bekkenbodemspieren. U wordt begeleid met oefeningen voor de bekkenbodemspier zodat u zich bewust wordt van deze spier. U leert deze spier te spannen en te ontspannen. Tevens wordt u geïnformeerd over de juiste plas techniek en hoe u uw plas reflex kunt beheersen. U krijgt oefeningen die aangepast zijn op uw persoonlijke situatie en die u zelf thuis kunt oefenen.

Veranderen in beweging?
Ja,
laten we starten!

Bij urine- of stressincontinentie verliest u onbedoeld urine wanneer u hoest, lacht, iets optilt of bij inspanning tijdens het sporten. Deze incontinentie klachten komen bij 40% van de Nederlandse vrouwen en 10% van de Nederlandse mannen voor.

Doordat de bekkenbodemspier verslapt, kan men last krijgen van ongewenst urineverlies. Dit heeft tot gevolg dat u steeds vaker naar het toilet gaat. Door deze gewenning moet u nog vaker naar het toilet. Dit kleine ongemak kan een negatieve invloed hebben op uw sociaal leven omdat u zich onzekerder gaat voelen.

Deze klachten komen vaak voor wanneer men wat ouder is, na een zwangerschap of na problemen met de prostaat.

Wat kan de oefentherapeut voor u betekenen?

De oefentherapeut bespreekt met u de werking van de blaas- en bekkenbodemspieren. U wordt begeleid met oefeningen voor de bekkenbodemspier zodat u zich bewust wordt van deze spier. U leert deze spier te spannen en te ontspannen. Tevens wordt u geïnformeerd over de juiste plas techniek en hoe u uw plas reflex kunt beheersen. U krijgt oefeningen die aangepast zijn op uw persoonlijke situatie en die u zelf thuis kunt oefenen.