Hoofdpijn- of spanningsklachten

Hoofdpijn kan het dagelijks leven beïnvloeden. De hoofdpijn blijft terugkomen of krijgt zelfs een chronisch karakter. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, migraine
en (spier)spanningshoofdpijn komen het meest voor. Kenmerkend aan spanningshoofdpijn is een drukkend, trekkend of klemmend gevoel om het hoofd. Het voelt als een strakke band om het hoofd.

Dit kan aan één of beide zijden voorkomen. Dit gaat vaak gepaard met een gespannen gevoel in de nek en schouders. De oorzaak hiervan is een te hoge spanning van de spieren die van de schouders naar de nek en het hoofd lopen.

Wat kan de oefentherapeut voor u betekenen?

U wordt bewust gemaakt van het verschil tussen (spier) spanning en ontspanning. De doorbloeding van de overmatig gespannen spieren wordt bevorderd door de spieren afwisselend te spannen en te ontspannen afhankelijk van de oorzaak, krijgt u verschillende oefeningen die u ook thuis kan doen.

Ook leert u een goede houding aan te nemen. Hierbij ligt het accent op de algehele lichaamshouding waarbij dan gelet wordt op de stand van de schouders, het hoofd en de strekking van de wervelkolom en de nek. Er worden spierversterkende oefeningen gedaan om de gewenste houding te realiseren, zodat de overbelaste spieren zich beter kunnen ontspannen.

Veranderen in beweging?
Ja,
laten we starten!

Hoofdpijn kan het dagelijks leven beïnvloeden. De hoofdpijn blijft terugkomen of krijgt zelfs een chronisch karakter. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, migraine
en (spier)spanningshoofdpijn komen het meest voor. Kenmerkend aan spanningshoofdpijn is een drukkend, trekkend of klemmend gevoel om het hoofd. Het voelt als een strakke band om het hoofd.

Dit kan aan één of beide zijden voorkomen. Dit gaat vaak gepaard met een gespannen gevoel in de nek en schouders. De oorzaak hiervan is een te hoge spanning van de spieren die van de schouders naar de nek en het hoofd lopen.

Wat kan de oefentherapeut voor u betekenen?

U wordt bewust gemaakt van het verschil tussen (spier) spanning en ontspanning. De doorbloeding van de overmatig gespannen spieren wordt bevorderd door de spieren afwisselend te spannen en te ontspannen afhankelijk van de oorzaak, krijgt u verschillende oefeningen die u ook thuis kan doen.

Ook leert u een goede houding aan te nemen. Hierbij ligt het accent op de algehele lichaamshouding waarbij dan gelet wordt op de stand van de schouders, het hoofd en de strekking van de wervelkolom en de nek. Er worden spierversterkende oefeningen gedaan om de gewenste houding te realiseren, zodat de overbelaste spieren zich beter kunnen ontspannen.